tisdag 2 juni 2009

Jättespännande...

Jag blev verkligen glad när jag fick frågan om jag ville åka på EPSUs kongress i Bryssel. Fackliga frågor på europanivå, är för mig svåra att förstå. Ändå så jobbar jag på Kommunals informationsavdelning. Hur ska det då inte vara för mina medlemmar. Det måste kännas så långt bort från arbetsplatsen, vare sig det är en förskola eller vårdavdelning. Ändå finns det massor av beslut som kommer från europanivån, som påverkar det dagliga livet på många kommunalares arbetsplatser. Under fyra intensiva dagar ska jag få följa EPSUs kongress i Bryssel, och jag hoppas att du vill följa mina tankar och idéer på denna blogg.

Ändå känns det konstigt att skriva jättespännande som rubrik. Kan man tycka att en kongress med mer än 600 delegater som jättespännande? Mitt enkla svar på frågan är, ja det kan man. Gillar tanken på samarbete över gränserna. Det pratades om det redan i fackföreningens begynnelse, men den har väl aldrig varit så viktig som idag.



Fakta:
EPSU är ett samarbete mellan mer än 200 fackföreningar för offentliganställda. Sammanlagt blir det över 8 miljoner fackliga medlemmar. Funderar du på vilka svenskar som idag är aktiva i EPSUs olika organ, kolla denna länk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar