fredag 5 juni 2009

Dags att börja packa...

På söndag åker vi, nu ligger pärmen med material på bordet, och är det första som ska packas ner. Sen ska kamera, videokamera och dator också med, så det blir mycket material för att kunna visa kongressen för er hemma.

Utan att ha vägt pärmen, så tror jag att den väger strax under tre kilo. Ungefär som en nyfött barn med lite låg vikt. Ungefär så känns också EPSU, som ett ganska nyfött barn, men med väldigt stor utvecklingspotential. Tittar på en sida och det står att EPSU har 200 medlemsorganisationer. På nästa står det 210, så det pågår en utevckling, trots att detta är den åttonde kongressen, så är det en ganska ung organisation.

Jag blir alltid lika glad när jag ser vilka språk som deras hemsida har. Denna lista känns för mig som udda, men det är skönt att se när svenska är ett av de fyra oficiella språken.

Spåken som hemsidan finns på
Français
Deutsch
Svenska
Castellano

Det känns lite speciellt när det lilla svenska språket är med på samma nivå som franska och tyska. Castellano är det egna namnet på den spanska spanskan. Engelska finns inte med i listan, för det är det språk som hemsidan är på, om man inte väljer något annat.

EPSUs sätt att hantera språk på, innebär att vi på kongressen kommer få alla tal och liknande tolkat till ett nordiskt språk, det kan lika gärna vara norska som danska. Då min franska är min sagt urusel, skulle nog kallas för obefintlig, så är det ändå skönt att det tolkas till ett språk närmare mig. Däremot översätts alla dokument inför kongressen till svenska, men det kan ta lite längre tid innan dessa är klara.

Nu är ju tanken bara, har jag fått med mig allt jag behöver. Förhoppningsvis så kan jag svara ja på den retoriska frågan, men det är lätt att glömma en laddare eller sladd, när man ska vara en enmansredaktion. På torsdag kan du läsa svaret i denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar